Kód kurzu: 1805450
Lektor: Mgr. Jakub Vávra
Doporučeno pro: Studium pedagogiky pro asistenty pedagoga v souladu s § 22 odst. 1 písm. c) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 1 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.Kvalifikační studium realizované v rámci DVPP je určeno pracovníkům, kteří vykonávají nebo mají zájem vykonávat funkci asistenta pedagoga a mají úspěšně ukončené minimálně střední vzdělání s maturitní zkouškou.
Účastnický poplatek: 12000 Kč
Kvalifikační studium akreditované dle:
§ 22 odst. 1 písm. c) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 1 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů
MODUL I: ZÁKLADY PEDAGOGIKY
I. Základy pedagogiky - časová dotace 8 vyučovacích hodin (Mgr. Jakub Vávra. Mgr. Jana Klementová, PaedDr. Jiří Knoll, Mgr. Bc. Jana Okrouhlá)
1. Obecná pedagogika, speciální pedagogika, základní pojmy. Vzdělávání a učení (orientace ve struktuře vzdělávacích programů, školský systém, obsah vzdělávání, výchova ) - 2 hodiny
2. Základy didaktiky (metody, prostředky, obecné didaktické zásady, význam didaktiky pro motivaci žáků, úvod do kooperativní výuky) – 2 hodiny
3. Právní minimum pro pedagogickou praxi – základní povědomí (práva a povinnosti AP, osobnostní a kvalifikační předpoklady, role a pozice AP ve třídě, bezpečnost, citlivé údaje, role asistenta pedagoga) - 4 hodiny
MODUL II: ZÁKLADY PSYCHOLOGIE PRO PEDAGOGY
II. Základy psychologie pro pedagogy - časová dotace 16 vyučovacích hodin (PhDr. Jana Mervartová, PhDr. Andrea Šmejdová, PhDr. Roman Miletín, PaedDr. Jiří Knoll)
1. Základy psychologie – předmět psychologie, aplikovaná psychologie - význam ve školní praxi. Obecná psychologie (vybrané pojmy – počitky, vjemy, myšlení, paměť, volní procesy) 4 hodiny
2. Psychologie osobnosti (struktura, faktory psychického vývoje osobnosti, disharmonický vývoj osobnosti, sociální učení) 4 hodiny
3. Sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga – (komunikace – strategie vedení rozhovoru: pedagog - žák, pedagog - rodič, pedagog – pedagog, konflikty a jejich zvládání; základní znalosti řešení výchovných problémů, mediace, cílená zpětná vazba, sebepoznání, sebereflexe) 8 hodin
MODUL III C: PRO ASISTENTY PEDAGOGŮ
Základy speciální pedagogiky časová dotace 48h (Mgr. Jakub Vávra, Mgr. Bc. Jana Okrouhlá)
1. Speciální pedagogika – teoretická východiska – předmět, úkoly a cíle, , klasifikace speciální pedagogiky – disciplíny spec. Ped., současné trendy –
2 hodiny
2. Systém školských poradenských zařízení – charakteristika zařízení, ŠPP, spolupráce škol a školských poradenských zařízení, práce s Doporučením ŠPZ, IVP - 2 hodiny
3. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Druhy zdravotního postižení (základní pojmy, základní klasifikace – vrozené X získané), dle úrovně postižení, vícenásobná postižení, žák nadaný a mimořádně nadaný)
Možnosti výchovy a vzdělávání žáků s SVP (modely začlenění, obecné didaktické zásady) - 6 hodin
4. Výchova a vzdělávání žáků s mentálním postižením- postižením (MP – základní pojmy, klasifikace, možnosti vzdělávání, individualita dítěte s MP, didaktické zásady, profesní volba, možnosti uplatnění, sociální vztahy) 4 hodiny
5. Výchova a vzdělávání žáků s PAS - (etiologie vzniku, klasifikace a základní formy PAS – projevy chování, možnosti vzdělávání žáků s PAS – metody a formy práce, zásady přístupu k dítěti s PAS - 4 hodiny
6. Výchova a vzdělávání žáků se smyslovým postižením (druhy smyslového postižení, možnosti vzdělávání žáků se smyslovým postižením dle druhu a úrovně postižení, zásady přístupu, kompenzační pomůcky, alternativní způsoby komunikace, profesní volba, sociální začlenění) - 4 hodiny
7. Výchova a vzdělávání žáků se tělesným postižením -(základní pojmy a klasifikace, možnosti vzdělávání žáků s tělesným postižením, kompenzační pomůcky, možnosti uplatnění a sociální začlenění
Výchova a vzdělávání žáků s kombinovaným/vícenásobným postižením - (druhy postižení, možnosti začlenění, zásady přístupu dle druhu a úrovně postižení, možnosti výchovy a vzdělávání, sociální začlenění a uplatnění - 4 hodiny
8. Specifické poruchy učení -4 hodiny
9. Práce s žáky s náročným chováním (specifické poruchy chování, ADD, ADHD – 6 hodin
10. Rodina dítěte s SVP - 3 hodiny
11. Možnosti podpory duševního zdraví žáků – 3 hodiny
12. Podpora rozvoje zdravé sexuality – 4 hodiny
13. Výchova a vzdělávání žáků sociálně a kulturně znevýhodněných (rodinné prostředí s nízkým socio-kulturním postavením, ústavní nebo ochranná výchova, OMJ. Charakteristika jednotlivých kategorií sociálně znevýhodněných, rizikové chování, formy náhradní výchovné péče v ČR, systém prevence ) 2 hodiny
14. Vývojová psychologie časová dotace 8 hodin (ontogenetický vývoj, vliv výchovného prostředí, rozvoj dovedností a schopností v jednotlivých obdobích, vývojově podstatné sociální vztahy)
Realizace pedagogické praxe:
Praxe probíhá v rozsahu 40 vyučovacích hodin v předem schválených zařízeních. Frekventantům kurzu je přidělen vedoucí praxe, kvalifikovaný kmenový pedagog školy. Z průběhu praxe je zpracován Záznam z praxe (viz příloha). Reflexe pedagogické praxe probíhá ve spolupráci realizátor x vedoucí praxe x frekventant studia.
V průběhu praxe účastník absolvuje: 24 hodin náslechů, 8 hodin samostatné praxe (případně tandemové výuky) a 8 hodin bude věnováno reflexi.
Poznámka: Termíny jednotlivých přednášek: 20.9., 21.9., 18.10., 19.10., 22.11., 30.11., 6.12., 7.12., 14.12.,on line přednáška k ZP 26.9.2024 (on line), závěrečné zkoušky 7.1.2025. Přihlášeným zájemcům budou zaslány podrobné informace.