Kód kurzu: 1636161
Lektor: Mgr. Hana Otevřelová
Doporučeno pro: učitele MŠ, 1. stupeň ZŠ
Účastnický poplatek: 2000 Kč
Rušení odkladů školní docházky přináší větší zodpovědnost pro MŠ i ZŠ. Pedagogové potřebují vědět, zda je dítě připravené na školní práci, a rozpoznat signály nezralosti.
1. Co znamená školní zralost
• Rozdíl mezi kalendářním věkem, vývojovou úrovní a skutečnou připraveností.
• Školní zralost jako komplexní pojem.
2. Zdroje informací
• Rodina – školka – dítě.
• Jak propojit informace z různých prostředí.
3. Oblasti školní zralosti
• Motorika, senzomotorika, vizuomotorika.
• Zrakové vnímání: analýza, syntéza, rozlišování, diferenciace, paměť.
• Sluchové vnímání: analýza, syntéza, diferenciace, paměť, rytmus.
• Paměť – krátkodobá, dlouhodobá.
• Pozornost – koncentrace, přepínání, podezření na ADHD/ADD.
• Řeč – vývoj a role v socializaci, přehled nejčastějších poruch.
• Předmatematické představy, prostorová a časová orientace.
• Emoce a sociální zralost.
• Pracovní návyky a samostatnost.
4. Přesah do 1.–2. třídy
• Co se projeví až později – čtení, psaní, soustředění, adaptace.
5. Praktické příklady a cvičení
• Ukázky „zralého“ a „nezralého“ předškoláka.
• Praktické hry a cvičení, které si účastníci vyzkouší.
6. Role pedagoga – co ano a co už ne
• Co může učitel sledovat a podporovat.
• Co už patří do kompetence odborníků.
7. Shrnutí a podpora
• Opakování klíčových principů.
• Krátká ukázka supervize.