Kód kurzu: 0245461
Lektor: Mgr. Lenka Bínová
Doporučeno pro: učitele MŠ, přípravných ročníků, 1. třídy ZŠ
Účastnický poplatek: 2000 Kč
Kurz pro pedagogické pracovníky, který je zaměřený: na otázky týkající se rozvoje a stimulaci smyslového vnímání u dětí předškolního věku a mladšího školního věku, v návaznosti na systematický rozvoj jednotlivých oblastí (sluchové vnímání, zrakové vnímání, prostorové vnímání).
V celém kurzu prakticky zaměřeném budou účastníkům prezentovány jednotlivé metodické postupy v oblasti rozvoje smyslového vnímání (dovedností a schopností) dětí předškolního věku, přípravných tříd a 1. tříd ZŠ. Důraz bude kladen zejména na vývojové hledisko jednotlivých percepčně-motorických funkcí. Dále bude obsahem semináře seznámit účastníky s příčinným pozadím pozdější školní neúspěšnosti. U dětí ohrožených specifickou poruchou učení působí včasné rozvíjení smyslového vnímání i preventivně, neboť vede k tomu, že se projevy specifické poruchy učení ve školním věku vůbec neprojeví nebo se mohou podstatně zmírnit. Účastníci se prakticky seznámí s jednotlivými metodickými postupy, budou jim prakticky ukázány hodiny edukací za použití dostupných metodických materiálů a pomůcek.
1. Vztah smyslového vnímání a specifických poruch učení
2. Obecné zásady při rozvoji smyslového vnímání
3. Vnímání prostoru a prostorové představy
3.1. Nácvik orientace v prostoru
3.2. Nácvik pravolevé orientace
3.3. Vnímání času
4. Zrakové vnímání
4.1. Nácvik zrakového rozlišování
3.4.1. Rozlišení barev, velikosti, tvaru
3.4.2. Rozlišení figury a pozadí
3.4.3. Rozlišení podobných a stranově odlišných tvarů zraková diferenciace
3.5. Zraková analýza a syntéza
3.6. Rozvoj zrakové paměti
pohyby očí po řádku
4. Sluchové vnímání
4.1. Nácvik naslouchání a vnímání různých zvuků
4.2. Nácvik sluchové orientace v prostoru
4.3. Nácvik sluchového rozlišování sluchová diferenciace
4.4. Vnímání a reprodukce rytmu
4.5. Sluchová analýza a syntéza
4.6. Rozvoj sluchové paměti
Poznámka: Vzdělávací program je možné hradit ze šablon OP JAK.