Kód kurzu: 0256361
Lektor: PaedDr. Iva Tomášková
Doporučeno pro: učitele MŠ
Účastnický poplatek: 2000 Kč
Seminář seznámí účastníky s tím, co by mělo zvládat dítě předškolního věku v mateřské škole ve vztahu k matematickým činnostem. Rozvoj schopnost porovnávat, třídit, skládat a kompletovat. Hledání a vytváření shod a rozdílů jako významného nástroje rozvoje specifických schopností a dovedností pro pochopení matematiky. Rozvoj předmatematických představ je v předškolním vzdělávání založen na vytváření rozmanitých činností, dostatku příležitosti k rozvoji vědomostí, dovedností a schopností, návyků a rozvoje řeči, komunikace, pohybových dovedností a orientace v prostoru. Seminář bude veden formou aktivního výkladu a možností diskuse a příkladů dobré praxe. Účastníci semináře si vyzkouší některé činnosti a získají náměty na různé činnosti podporující matematickou gramotnost.
Osnova vzdělávacího programu:
1 hodina
• Úvod, seznámení se s účastníky
• Cíle předmatematické výchovy, příprava na matematiku, důležitost předškolní přípravy a pozdější úspěšnost ve školní matematice
• Okruhy matematické pregramotnosti dle RVP PV
1 hodina
• Příprava dítěte na zpracování informací v zadání slovní úlohy, rozvoj řeči, komunikace, paměti, představ, prostorového vnímání,
• Obrázek jako zdroj informací
• Práce s otázkou a odpovědí
1 hodina
• Porovnávání – charakter porovnávaných objektů
• Porovnávání přirozené, porovnávání základní, porovnávání podílem, rozdílem
• Aktivity spojené s porovnáváním
• Zobrazení, zobrazení prosté
• Přiřazování – dvojice, n tice,
• Aktivity k přiřazování, hry, orientace v prostoru,
• Rozvoj jemné a hrubé motoriky
1 hodina
• Třídění, schopnost třídit, vlastnosti tříd, zadání souboru, reprezentant třídy, usnadnění procesu třídění
• Typy třídění – podle druhu, barvy, velikosti, tvaru
• Třídění podle dvou a více kritérií, třídění úplné, neúplné,
• Aktivity a hry vztahující se k třídění
• Řazení, uspořádání, vzájemné postavení objektů
• Typologie uspořádání – časové, prostorové, časoprostorové, kvantitativní, kvalitativní
• Orientace v uspořádaném souboru
1 hodina
• Rozvoj logického myšlení – usuzování, uvažování, úlohy typu ZEBRA,
• Kvantita – určitá, neurčitá
• Číslo s významem kvantity
• Množství a jeho určování do 6ti – určování počtu objektů,
• Aktivity rozvíjející představu o množství
2 hodiny
• Modely čísla
• Nezávislost počtu objektů na velikosti, barvě, vzájemného postavení, vzdálenosti, tvaru
• Hry rozvíjející představu o nezávislosti počtu objektů na velikosti, barvě, tvaru, apod.
• Hudebně pohybové činnosti rozvíjející matematickou pregramotnost
1 hodina
• Ukázky projektů týkající se matematické pregramotnosti
• Hrajeme si s čísly
• Matematika v přírodě, využití školní zahrady
• Závěr diskuse, hodnocení
Poznámka: Vzdělávací program je možné hradit ze Šablon OP JAK