Kód kurzu: 0907461
Lektor: Mgr. et Mgr. Jakub Vlach
Doporučeno pro: vychovatele škol a školských zařízení, pedagogy volného času
Účastnický poplatek: 2000 Kč
1. Tematický blok: Didaktika zájmového vzdělávání se zaměřením na přírodovědné pokusy (2 hodiny) Z obsahu bloku: Typy přírodovědných pokusů; metody rozdělení práce mezi žáky (experiment realizuje každý sám, žáci pracují ve dvojicích, kooperativní vyučování); struktura lekce zájmového vzdělávání; metoda E-U-R; rozvoj kompetence k řešení problémů; příprava pracovních listů; reflexe a evaluace zájmové činnosti (konkrétní techniky ilustrované na příkladu). Znalosti získané v 1. tematickém bloku účastníci uplatní v bloku 2 a 3. 2. Tematický blok: Vybrané pokusy, které lze využít v zájmovém vzdělávání (6 hodin) Z obsahu bloku: Účastníci vzdělávacího programu ve dvojicích, samostatně nebo ve větší skupině zrealizují 10 experimentů (kratších i delších) na nichž si vyzkouší uplatnění znalostí získaných v 1. bloku. Každý experiment bude představen v následující struktuře: A) Pomůcky B) Cíl experimentu C) Evokační otázky D) Vysvětlení daného jevu; oč v experimentu jde a jakou formou téma dětem předat E) Realizace pokusu F) Reflexe G) Možné využití pracovního listu (evaluace) H) Diskuse Seznam témat (oblastí) přírodovědných pokusů: A) Hustota kapalin: výroba podmořské sopky, zkoumání hustoty teplé a studené vody, domácí lávová lampa, cukrová duha. B) Limonen: Ověření vlastností limonenu: hořlavost, leptavost různých materiálů, specifická vůně. C) Povrchové napětí: výroba mléčné duhy, výroba pohybujících se rybiček. D) Chemické reakce: experimenty s jednou sodou a octem. E) Indikátory: různé typy tajných písem (pomocí citrónu, mléka, voskovek atp.). F) Statická elektřina: ochočujeme plechovku a třídíme pepř od soli. G) Určujeme kyselost a zásaditost pomocí přírodních indikátorů. H) Vodiče a nevodiče: kouzelná tuha: experiment s obyčejnou tužkou a diodou. CH) Skupenství: výroba tekutého písku
Poznámka: Vzdělávací program je možné hradit ze šablon OP JAK.