Kód kurzu: 1712161
Lektor: Vojtěch Vytiska
Doporučeno pro: třídní učitele (1. i 2. stupně ZŠ, SŠ), školní metodiky prevence, výchovné poradce, vyučující, kteří chtějí posílit participaci a spolupráci ve třídě, členy školního poradenského pracoviště
Účastnický poplatek: 2000 Kč
1. blok (60 min) – Třída jako prevenční prostor
Témata:
● Jak klima třídy ovlivňuje vznik a průběh rizikového chování.
● Mikrointervence v běžných hodinách.
● Identifikace klíčových prvků bezpečné třídy.
Výstupy:
● Účastník chápe, že prevence není izolovaná aktivita, ale každodenní práce.
● Umí popsat 3–4 konkrétní mikrointervence pro běžnou výuku.
2. blok (60 min) – Peerové programy I: proč fungují
Témata:
● Principy peer prevence.
● Psychologické a sociální argumenty pro peer přístup.
● Indikátory pro výběr peer lídrů.
Výstupy:
● Účastník rozumí tomu, proč peerové programy zvyšují efekt prevence.
● Dovede navrhnout způsob výběru peer lídrů ve třídě.
3. blok (60 min) – Peerové programy II: praktické aktivity
Témata:
● Ukázky peerových aktivit.
● Jak nastavit bezpečné hranice pro peer prvky.
● Návrh malého peer projektu (skupinová práce).
Výstupy:
● Účastník získá konkrétní zásobník peer aktivit.
● Dokáže navrhnout krátkou peerovou aktivitu pro svou třídu.
4. blok (60 min) – Poradní kruhy a facilitace
Témata:
● Struktura poradního kruhu.
● Pravidla bezpečné komunikace.
● Nácvik vedení krátkého kruhu na modelové téma.
Výstupy:
● Účastník je schopen vést strukturovaný poradní kruh.
● Umí reagovat na zátěžové situace během kruhu.
5. blok (60 min) – Toolbox aktivit a tvorba preventivní hodiny
Témata:
● Zásobník aktivit: zahřívací, diagnostické, hodnotové, reflexní.
● Skupinová tvorba 20minutové preventivní aktivity.
● Společná supervize a metodická zpětná vazba.
Výstupy:
● Účastník si odnese mini–toolbox aktivit pro třídu.
● Umí sestavit krátkou preventivní aktivitu.
6. blok (60 min) – Přenos do praxe a mini–akční plán
Témata:
● Jak plánovat preventivní práci ve třídě v cyklu (měsíc–čtvrtletí–rok).
● Jak krátce dokumentovat a vyhodnocovat dopad aktivit.
● Tvorba osobního akčního plánu.
Výstupy:
● Účastník má hotový akční plán pro nejbližší 4 týdny.
● Ví, jak zařadit prevenci do třídnické i běžné výuky.
Poznámka: Vzdělávací program je možné hradit ze Šablon OP JAK.