Kód kurzu: 1632161
Lektor: Mgr. et Mgr. Jakub Vlach
Doporučeno pro: všechny pedagogické pracovníky škol a školských zařízení
Účastnický poplatek: 2000 Kč
Seminář se zabývá riziky, která ohrožují pedagogické pracovníky v jejich práci: nároky na komunikaci, týmovou spolupráci, podporu žáků se SVP, zvládání náročných situací, řešení konfliktů ve školním prostředí a často vedou k syndromu vyhoření. Proto se obsah semináře zaměřuje na prevenci, tedy předcházení vzniku a rozvoje syndromu vyhoření, efektivní podporu pedagogických pracovníků tak, aby se zvýšila jejich odolnost, psychická stabilita a vyrovnanost.
Teoretická část
Syndrom vyhoření ve školní praxi
- znaky, signály a fáze syndromu vyhoření
- typické stresory v učitelské praxi a jejich zdroje
- stresory u dalších pedagogických pracovníků
- výsledky výzkumů zabývající se syndromem vyhoření
- Prevence – jak nevyhořet?
- pozitivní myšlení jako základ proaktivního jednání
- negativní myšlení vytvářející reaktivní jednání
- jak podporovat pozitivní klima ve třídě/škole?
- copingové strategie
- praktická fyzická a psychická cvičení jako účinný prostředek prevence
- strategie podporující duševní stabilitu (zdravý životní styl, volný čas, plánování, time-management)
- jak se aktuálně psychicky „přeladit“?
- supervize a intervize ve školním prostředí
- institucionální podpora pedagogických pracovníků školy
- plánování dalšího vzdělávání v prevenci syndromu vyhoření
Praktická část
- Identifikace mých zdrojů stresu
- Diagnostika syndromu vyhoření – testování
- Sebezkušenostní aktivita „šestistěn proti vyhoření“
- Můj školní rok a vývoj stresu
- Supervizní blok
- Autogenní trénink, Jacobsonova progresivní relaxace
Harmonogram
Dopolední část
Úvodní kolečko, seznámení, očekávání 15 min.
WS1 na téma, co mi energii dává a co bere 30 min.
Teoretický vstup 1: Co je stres?
Co je syndrom vyhoření? Jaké jsou projevy a fáze? 45 min.
WS2: „Ideální a hororový žák“
Identifikace zdrojů stresu v učitelství, reflexe, shrnutí 45 min.
Teoretický vstup 2: Co je zdrojem stresu v učitelství, výskyt. 45 min.
Odpolední část
Teoretický vstup 3: Co je coping? 20 min
WS3: Metodický list Můj školní rok, vývoj stresu ve šk.roce 45 min
WS 4: Kufr proti stresu 45 min
Teoretický vstup 4: 13 druhů copingových strategií, prevence SV. 30 min
Ověření znalostí identifikace copingových strategií 30 min
Závěrečná reflexe, evaluace 10 min.
Poznámka: Vzdělávací program je možné hradit ze šablon OP JAK.