Kód kurzu: 1711161
Lektor: Vojtěch Vytiska
Doporučeno pro: třídní učitele (1. i 2. stupně ZŠ, SŠ), školní metodiky prevence, výchovné poradce, vyučující, kteří chtějí posílit participaci a spolupráci ve třídě, členy školního poradenského pracoviště
Účastnický poplatek: 2000 Kč
1. blok – Realita školy a mapa rizikového chování (60 min)
Témata:
● sdílení situací účastníků (rychlé mapování potřeb),
● představení mapy rizikového chování (východisko pro diagnostiku),
● definice nejčastějších signálů problémového chování.
Výstupy účastníka:
● orientuje se ve spektru rizikového chování,
● dovede popsat první indikátory problému.
2. blok – Krizový drill I: šikana, kyberšikana, anonymní oznámení (90 min)
Témata:
● práce s reálnými kazuistikami,
● trénink prvních 5 minut reakce,
● rozhodovací uzly: co udělá učitel, co ŠMP, co vedení.
Výstupy účastníka:
● zná správnou sekvenci kroků při řešení šikany,
● je schopen popsat, co rozhodně nedělat,
● dokáže určit další adekvátní kroky.
3. blok – Krizový drill II: sebepoškozování, domácí násilí, obavy o žáka (60 min)
Témata:
● postupy podle metodik MŠMT,
● hranice školy vs. hranice pomáhajících organizací,
● vedení rozhovoru s dítětem v ohrožení.
Výstupy účastníka:
● zvládne strukturovaný rozhovor s ohroženým dítětem,
● umí analyzovat míru rizika a určit, kdy jednat okamžitě.
4. blok – Nástroje a šablony v praxi (60 min)
Témata:
● ukázky reálných školních záznamů,
● šablony: stručný zápis, e-mail rodičům, postup schránky důvěry,
● workflow komunikace s OSPOD.
Výstupy účastníka:
● umí vést minimální a kvalitní dokumentaci,
● zná komunikační šablony pro různé situace.
5. blok – Strategie školy a ŠPP: jak vše převést do systému (60 min)
Témata:
● role třídního učitele, ŠMP, VP, vedení školy,
● jak sjednotit postupy v rámci jedné školy,
● jak realitu přenést do ŠPP (konkrétní příklady).
Výstupy účastníka:
● rozumí tomu, jak začleňovat kazuistiky do systému školy,
● umí vnímat prevenci v horizontu roku, ne jednorázově.
6. blok – Reflexe a osobní akční plán (30 min)
Témata:
● individuální uvědomění účastníků,
● formulace jedné konkrétní změny do praxe,
● sdílení mini–akčních plánů.
Výstupy účastníka:
● má hotový mini–akční plán pro vlastní třídu/školu,
● ví, jak začít první pracovní den po workshopu.
Poznámka: Vzdělávací program je možné hradit ze Šablon OP JAK.