Kód kurzu: 0230161
Lektor: Mgr. Šárka Gabrielová
Doporučeno pro: ředitele a učitele MŠ
Účastnický poplatek: 2000 Kč
Praktický seminář s dílnou se zaměří na východiska pro plánování aktivit v rámci integrovaných bloků, příprava a plánování projektu, projektové učení.
K nahlédnutí budou konkrétní materiály - ŠVP, TVP, ukázky plánů, fotografie, poznámky k pedagogické diagnostice apod.
Úvod
- legislativní zajištění předškolního vzdělávání – nový RVP PV 2025
- výchovné a vzdělávací trendy dnešní společnosti (diagnostikování a individualizace, portfolio)
- nové poznatky a názory odborníků v oblasti psychologie a vzdělávání dítěte (vliv prožitku na zapamatování, význam a rozvoj spolupráce a kooperace dětí, vliv homogenního nebo heterogenního složení třídy, plánování i hodnocení aktivit dětmi a s dětmi, digitalizace v MŠ apod.)
- pedagogický přístup k dětem a specifické požadavky na odbornost a jednání předškolního pedagoga, jeho osobnostní nastavení a adaptabilita
Dílna
V pracovní dílně pedagogové nahlédnou do několika možných postupů a forem plánování včetně projektového. Vyzkouší si tvorbu plánu a formulaci konkrétních pedagogických cílů a navrhnou k nim nabídku aktivit. Vzniklé plány poté posoudí z pohledu shody s RVP PV, ŠVP a soulad plánu s pedagogickými zásadami a strategiemi.
I. část
- formy a postupy plánování, formulace konkrétních pedagogických cílů a příprava odpovídající nabídky aktivit
- posouzení z pohledu shody s RVP PV, ŠVP a soulad plánu s pedagogickými zásadami
- konkrétní činnosti vytvořeného plánu "O Človíčkovi" a pedagogický rozbor realizovaných aktivit za pomoci kompetencí, očekávaných výsledků učení – podle RVP PV 2025.
- příprava zápisu do Třídní knihy – přiblížena budou základní pravidla vedení zápisu, možnosti a specifika denního a týdenního zápisu, forma elektronické třídní knihy atd.
II. část
- vyzkoušení některých konkrétních aktivit
- posuzování a uplatňování třídních rituálů, systémových prvků, pravidel, tradic apod.
- jak s jejich pomocí naplňovat vzdělávací program třídy
- vyhodnocení konkrétních aktivit, strategií a plánů
- jak jsou naplňovány očekávané výsledky učení, jak směřují k daným kompetencím
Poznámka: Vzdělávací program je možné hradit ze Šablon OP JAK.