Kód kurzu: 0223160
Lektor: Mgr. Jiřina Jehličková
Doporučeno pro: učitele/učitelky MŠ nebo přípravné třídy ZŠ, kteří se v rámci výkonu své profese a v kontextu školního vzdělávacího programu věnují řečové výchově, podpoře komunikační kompetence dětí a primární prevenci narušeného vývoje dětské řeči. Kritériem pro výběr uchazeče je doklad o odborné kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost (zákon č. 563/2004 Sb., v platném znění) učitele nebo vychovatele a písemný souhlas ředitele školy s realizací pedagogické praxe frekventanta kurzu. Řeč frekventanta nevykazuje znaky narušené komunikační schopnosti.
Účastnický poplatek: 8000 Kč
Modul I
Systém logopedické péče
Problematika zabezpečení logopedické péče ve školství, organizace, úloha.
Logopedie jako vědní obor. Poradenství pro jedince s poruchami komunikačních schopností. Postavení a kompetence logopedického asistenta v systému logopedické péče v resortu školství.
Komunikace, význam komunikace v životě člověka. Narušená komunikační schopnost - definování, klasifikace - přehled.
Modul II
Ontogenetický vývoj řeči
Ontogeneze řeči, pedagogická diagnostika odchylek ve vývoji dětské řeči, projevy a příčiny, úloha prostředí, podnětnost, správný vzor řeči, prevence poruch opožděného a nesprávného vývoje řeči, prevence poruch čtenářských obtíží.
Ontogeneze řeči z pohledu jazykových rovin. Předřečová stádia a vlastní vývoj řeči.
Vztah mezi NKS a vadným držením těla ( praktické ukázky).
Fonetika - základní poznatky. Soustava českých hlásek - samohlásky, souhlásky.
Fyziologické tvoření hlásek. Artikulační cvičení.
Modul III
Fyziologický a narušený vývoj řeči.
Respirační, fonační a artikulační ústrojí , anatomie a fyziologie, inervace (hlavové nervy)
Tvorba hlasu. Hlasová hygiena. Dechová, hlasová a oromotorická cvičení, praktické ukázky, hry.
Modul IV
Metody a postupy podpory rozvoje dětské řeči
Podpora přirozeného rozvoje řeči, metodické a didaktické postupy procvičování obratnosti mluvidel, smyslová výchova, rozvoj slovní zásoby, užívání hlasu, hlasová hygiena, rozvíjení jemné a hrubé motoriky, grafomotoriky.
Dítě s vadou řeči ve třídě MŠ a ZŠ, pedagogické přístupy, zakotvení řečové výchovy a podpory rozvoje komunikační kompetence dětí/žáků ve školním vzdělávacím programu.
Individuální vzdělávací plán - rámcová struktura, obsah, spolupráce se školským poradenským zařízením.
Pedagogické přístupy k dětem s poruchami tempa a plynulosti řeči, práce se třídou.
Praktické ukázky, didaktické hry nácviku správné výslovnosti přirozenou cestou, řečová výchova, diskuse, závěrečný pohovor a vyhodnocení kurzu.
Dyslalia (porucha výslovnosti, patlavost) - etiologie, klasifikace, diagnostika.
Metodika reedukace jednotlivých hlásek. Zásady pro reedukaci dyslalie.
Základy logopedické diagnostiky. Zásady vypracování individuálního vzdělávacího programu.
Modul V
Pedagogická praxe - 20 hodin
V průběhu praxe frekventanti aplikují poznatky získané v průběhu teoretické části kurzu ve své přímé práci s dětmi, vedou záznam o konané praxi.
Na základě získaných poznatků z pedagogické praxe zpracují kazuistiku, která bude předložena v rámci ukončení studia.
Studium je ukončeno závěrečným pohovorem a rozborem kazuistiky, kterou absolvent zpracoval na základě pedagogické praxe zaměřené na provádění aktivit v oblasti logopedické prevence. Úspěšným absolventům je vydáno osvědčení, které je opravňuje k výkonu činností logopedického asistenta podle čl. IV. písmeno c) Metodického doporučení č.j. 14712/2009-61 k zabezpečení logopedické péče ve školství, tj. k činnostem na podporu přirozeného rozvoje komunikačních schopností a dovedností dětí, na prevenci vzniku poruch řeči a čtenářských obtíží.
Poznámka: Termíny přednášek: 1. část 29. října 9-17 hod., 2. část 30. října 9-17 hod., 3. část 13. listopadu 9-17 hod., 4. část 14. listopadu 9-17 hod. Termín zkoušek v týdnu 19. - 22. ledna 2026 Vzdělávací program je možné hradit ze šablon OP JAK.