Kód kurzu: 0233161
Lektor: Mgr. Helena Vlčková
Doporučeno pro: učitele, ředitele a vedoucí učitele MŠ, asistenty pedagoga
Účastnický poplatek: 2000 Kč
Často se mluví o podpoře dětí a rodičů. Na pedagogy se ale zapomíná – a bez jejich opory to nejde. Tento seminář myslí především na Vás, učitelky a učitele, kteří denně stojíte v první linii a hledáte způsoby, jak zvládat radostné i náročné situace.
Stává se Vám, že máte pocit, že na řešení „zlobení“ dětí zůstáváte sami?
Neulevilo by se Vám, kdyby bylo možné podívat se na dětské chování jinýma očima – s větším klidem, pochopením a praktickými nástroji do každodenní praxe?
1. Rodina pohledem rodinného terapeuta
• Z rodiny „šupky dupky“ do školky – ale z jaké rodiny a do jaké školky?
• Kazuistiky a vhled do rodinného systému.
• Bio-psycho-sociální pohled na dítě.
• Vliv rodiny jako „sociální dělohy“, transgenerační vlivy, kairos a chronos v životě dítěte.
• Psychosomatické projevy v MŠ (tik, selektivní mutismus, časté nemoci, kousání).
2. Co si dítě přináší do školky
• Nové prostředí, pravidla, autority a vrstevníci.
• Co dítě naznačuje svým chováním a jak na to reagovat.
• Jak pracovat s rozdílnou citovou a sociální výbavou dětí.
3. Skupinová dynamika v MŠ
• Školka jako „malý svět“ s vlastními pravidly.
• Jak se utváří skupinová dynamika a jak v ní najít místo pro každé dítě i pedagoga.
• Role „mocných“ – rodiče, učitelky, ředitelky.
• Jak srozumitelně sdílet pravidla, aby byla oporou, ne zátěží.
• Ukázky z narativní terapie a každodenní praxe.
4. Komunikace a řešení konfliktů
• Mluvím, mluvíš, mluvíme, mluvíte… Ale jak?
• Emoce v komunikaci: co podporuje porozumění a co vede k nedorozumění.
• Praktické tipy pro řešení konfliktů mezi pedagogy, rodiči a vedením školy.
• Ukázky z praxe a zásady konstruktivního dialogu.
5. Pravidla, která pomáhají všem
• Vývoj pravidel – od tělesného schématu až po respekt k druhým.
• Jak pravidla nastavit, aby byla jasná, smysluplná a ulehčovala každodenní život.
• Příběh „o jednom bonbónu“ – různé pohledy dítěte, rodiče a pedagoga.
6. Supervize jako podpora pro pedagogy
• Malá ochutnávka supervize přímo na semináři.
• Supervize jako prevence vyhoření, prostor pro sdílení a nadhled.
• Proč mohou být spokojené děti jen tam, kde jsou spokojení i učitelé.
Kouzlo propojení – speciální pedagogika, rodinná terapie a supervize v jednom semináři.
Praktický, podpůrný a velmi lidský program s tipy využitelnými hned druhý den ve třídě.
Poznámka: Seminář je vhodný do šablon OP JAK.