Kód kurzu: 0218361
Lektor: PaedDr. Iva Tomášková
Doporučeno pro: učitele MŠ
Účastnický poplatek: 2000 Kč
Účastníci se dozví důležitost diagnostikování dětí pro další učení a celoživotní vzdělávání. Souvislost diagnostikování se stanovením výchovně vzdělávacím cílem, rozvoj dítěte dle jeho individuálních schopností a možností každého dítěte. Tvorba diagnostického portfolia jako podklad pro diagnostiku a sledování pokroků dítěte a jak ho využít pro svou práci. Seminář bude veden prostřednictvím aktivního výkladu s možností řízené diskuse o zkušenostech účastníků s diagnostikou.
Osnova vzdělávacího programu
- Úvod a organizace semináře;
- Pedagogická diagnostika v požadavcích RVP PV, RVP ZV;
- Pedagogická diagnostika jako vědní disciplína zabývající se diagnostikováním;
- Formulace cílů výchovně vzdělávacího procesu na základě diagnostiky dítěte, žáka;
- Diagnostická činnost učitele;
- Pedagogická diagnostika neformální, formální, současné přístupy;
- Požadavky na diagnostickou činnost, individuálnost, komplexnost, integrativnost, kontinuálnost, konkrétnost, objektivnost, konsenzualita, prognostický charakter, pedagogický optimismus;
- Etapy pedagogické diagnostiky;
- Typy diagnostikování, vstupní diagnostika, průběžná diagnostika, výstupní diagnostika;
- Metody pedagogické diagnostiky - pozorování, rozhovor;
- Metody pedagogické diagnostiky - dotazník, anamnéza;
- Rozbor dětské kresby, kresba postavy, hlavonožec, jednodimenzionální a dvojdimenzionální kresba postavy, rozvoj grafomotoriky a vizuomotoriky;
- Zrání x učení, školní zralost x školní připravenost, složky školní zralosti, diagnostika školní zralosti;
- Diagnostické nástroje k diagnostice zrání a k diagnostice učení;
- Diagnostika podle paní Bednářové;
- Predikt;
- Portfolio jako diagnostický prostředek;
- Obsah portfolia;
- Funkce diagnostického portfolia;
- Forma portfolia;
- Obsah portfolia;
- Praktické činnosti - tvorba portfolia;
- Využití portfolia ke spolupráci s ostatními vyučujícímu, s rodinou a poradenským zařízením;
- Potenciál diagnostického portfolia;
- Práce s portfoliem z hlediska dětí, učitelů a rodičů;
- Společné vzdělávání a diagnostika;
- Diskuse
Poznámka: Vzdělávací program je možné hradit ze Šablon OP JAK.