Kód kurzu: 0407161
Lektor: Mgr. Jiřina Finsterlová
Doporučeno pro: učitele 2. stupně ZŠ
Účastnický poplatek: 2000 Kč
Úvod do čtenářské a pisatelské gramotnosti
• Proč nestačí „napsat slohovou práci“ a zapsat „shrnující zápis“ do sešitu.
Vhodné texty pro rozvoj obou gramotností
• Psaní na základě četby s vnímáním prožitku a četby odborného textu.
Psaní jako nástroj reflexe četby a čtenářského myšlení
• Ukázky různých typů psaní (praktického, analytického, expresivního, kreativního, vyprávěcího, argumentačního, úvahového, vysvětlovacího).
• Vhodná témata k psaní s přesahem do jiných předmětů.
Jak vést žáky k úpravě textu
• Struktura psaní.
• Revize a zpětná vazba psaní.
• Jak hodnotit psaní.
Tvorba čtenářských zápisů napříč předměty
• Práce s textovými šablonami a grafickými organizéry.
• Práce s naučným textem.
• Různé formy čtenářského sdílení.
• Úkoly s čtenářsko-pisatelským cílem v kontextu učiva.
Ukázky dobré praxe a tvorba vlastních aktivit
• Ukázka konkrétních pracovních listů, čtenářských lekcí, výstupů z hodin.
Zdroje a inspirace pro další rozvoj
• Doporučené knihy, webové zdroje pro výběr textů, publikace a metodické materiály, tipy na zapojení do literárních soutěží, knižní blogy.
Zpětná vazba, sdílení a evaluace
• Reflexe, diskuse s výměnou vlastních zkušeností, hodnocení semináře.
Metodika semináře
Seminář je veden formou interaktivního workshopu s důrazem na vlastní zkušenost z výuky, sdílení didaktických materiálů ověřených v hodinách a předvedením ukázek žákovských prací. Účastníci si odnesou materiály a konkrétní aktivity, které lze ihned využít ve výuce.
Osnova semináře se stručným obsahem – prezentace PowerPoint.
Očekávané výstupy pro účastníky
Učitel má k dispozici hotové aktivity a náměty pro vlastní výuku.
Dokáže navrhnout a realizovat aktivitu, která propojuje čtení a psaní v jeho předmětu.
Vede žáky k zaznamenání a sdílení čtenářského prožitku.
Orientuje se v různých typech textů a efektivně je využije ve výuce.
Poznámka: Vzdělávací program je možné hradit ze Šablon OP JAK.